Til hovedinnhold

Slutt å mase på de unge - la eldre ta et pliktår

Det mases alt for mye på de unge, mener daglig leder i Informasjonskontoret for folkehøgskolen, Dorte Birch

Det har kommet flere forslag om at alle 19-åringer skal ha et pliktår for Norge. De skal fylle opp ledige jobber i barnehager og i eldrepleien. Staten Norge får billig arbeidskraft på denne måten, og det er åpenbart likegyldig at våre barn og eldre skal passes av noen som overhodet ikke er motivert for jobben.

Mas, mas, mas

Maset om et pliktår for unge kommer på toppen av at Forsvaret trenger enda flere ungdommer i førstegangstjeneste. I tillegg maser regjeringen om at ungdom må raskt inn i utdanning, slik at de kan komme ut i jobb og dermed bli gode skattebetalere.

Som at ikke det var nok, mases det om at unge får for få barn og at de får dem for seint. Det mases om at unge må spare opp mye penger, hvis ikke får de aldri kjøpt seg bolig. De må også ha gode karakterer i videregående skole – eller penger til å forbedre dem – for etter regjeringens forslag om nytt opptakssystem blir det slutt på å opparbeide seg poeng som en alternativ vei inn i høyere utdanning.

Les også:

Folkehøgskole og Forsvaret: Hva er likt og ulikt?

Hvorfor er det alltid de unge som må trå til?

Jeg skjønner at Forsvaret foretrekker ungdommer, men jeg skjønner ikke hvorfor det akkurat er 19-åringene som skal trå til om Norge trenger flere varme og billige hender i et pliktår. 19-åringene har mer enn nok med å gjøre alle de andre tingene vi maser om. I tillegg er det viktig at 19-åringene får lov å velge selv hva de har lyst til å gjøre. At de får lov å bli dugelige mennesker gjennom egne valg.

Det er flott med 19-åringer som får demokratisk dannelse, samarbeidskompetanse og læringsglede på folkehøgskole. Det er flott med 19-åringer som reiser, opplever verden og ser større sammenhenger. Det er også flott med 19-åringer som har en jobb de har funnet selv og tjener penger for å kjøpe den leiligheten vi eldre maser om.

Les også:

Hva hadde Norge vært uten folkehøgskoler?

La 65-åringene ta pliktår

Dersom Norge trenger et helt årskull til å ta pliktår, mener jeg vi bør se i en helt annen retning enn til 19-åringene.

Svært mange 65-åringer er spreke, stinne av livserfaring og har tatt seg av både barn og eldre. Om man utvider pliktåret til også å gjelde innsats i frivillige organisasjoner, kan dette være et spennende trinn inn i en givende alderdom. Innsatsen trenger jo ikke å slutte når pliktåret er over.

Les også:

Når er du for gammel til å gå på folkehøgskole?

Om åtte år er det meg

Reagerer du negativt på mitt forslag fordi vi ikke kan be 65-åringer om at de skal jobbe gratis for Norge? Da burde du reagere like negativt på at 19-åringer skal bruke et viktig år av livet sitt på dette. Vi kan ikke foreslå noe for andre som vi ikke er villige til å gjøre selv.

Jeg er selv 57 år, og trår gjerne til om åtte år, bare så det er sagt.

Ett år som betyr noe

Et år på folkehøgskole er en god start på resten av livet. Du kan bli bedre på noe du er god på eller god på noe du aldri har prøvd før. Sjekk alle mulighetene

Se mulighetene på folkehøgskole